onsdag 4. mai 2011

One Big Train Ride......

En ting skal være sikkert.. Det å komme til Hong Kong var et sjokk, ihvertfall for lommeboken!! Det var mildt sagt litt dyrere her enn hva vi har vært vandt med i resten av Asia. For å si det sånn vi er nå blitt vandt til å bo for omtrent 50-60 NOK i sørøst Asia, det kunne vi bare glemme i Hong Kong! Vi satt dermed ikke igjen med stort av dagsbudsjettet etter at rommet var betalt. (Det skal sies at budsjettet var rimelig høyt i forhold til resten av Asia, så vi er ikke så naive som dere kanskje tenker nå!) Jaja.. De første dagene gikk til å utforske litt rundt i Hong Kong, traske rundt og besøke noen turist steder. Vi tok for eksempel Victoria Peak Tram opp til toppen der vi nøyt fantastisk utsikt, og så på lys show på kvelden ved elven. Vi hadde hele to dager før vi skulle bytte hotell og møte gruppen vi skulle reise med de neste 16 dagene.

Vi er utrolig fornøyd med gruppen vi reiste med, men Kina og selve turen vi var påmeldt var ikke allverdens!! Kina er altså ikke en av de landene vi virkelig kommer til å savne foruten om noen få steder. Turen startet med en natt i Hong Kong (omtrent halvannen dag), der alt var forsovet opp til oss selv. Det vi gjorde med gruppen var å se lys-showet nede ved havnen, spise middag og sitte og drikke på hotellet (som forøvrig var veldig koselig). Dagen etter dro vi videre på natt-tog til Yangshuo. Gruppen vi reiste med besto av: Rebekka og Gudmund fra Norge, Helge og Helene fra Norge, Katrine fra Norge, Charlotte og Christian fra Danmark, Helen og Paul fra England, Tina fra England, Sarah fra USA, Kathrine fra Sveits og Jille fra Nederland. George fra Xi'an var guiden vår på denne «fantastiske» turen.

Yangshuo var en veldig koselig lite sted, der vi ble med på en overprist båttur. Ellers slappet vi av, gikk litt rundt og opplevde livet. Deretter bar det videre med natt-tog til Chongqing, deretter buss i omtrent 4 timer til Fengjie. På dette stedet sov vi bare før vi gikk ombord på en bår nedover Yangze river for å se 'the three gorges'. Været har ikke vært mye å skryte av, og det kan vi heller ikke gjøre om den første båten!! Skitten og jævlig, men uansett bedre enn å sove på en båt i par dager med rotter og kakerlakker! (som vi egentlig skulle). Båt nummer to derimot minnet litt om danskebåten, vi spilte kort og koste oss =) Etter nok reise ankom vi Yichang, som nok en gang var kun en natt før vi reiste videre med 'yet another night train'. Vi ankom hjembyen til George, Xi'an. Her tlibrakte vi to dager, og brukte en av dem til å se Terracotta Worriers. For de som ikke vet hva det er, er det omkring 8000 stein statuer av en gammel keisers private hær. Det fascinerende er at hver eneste statue er forskjellig og utgravingen er fortsatt ikke ferdig.

Fra Xi'an gikk turen nok en gang videre med natt-tog til Shanghai, en ny storby der vi tilbrakte to dager. Vi så et acrobat show som var utrolig bra, og Stian gikk amok med kameraet ;P Ellers gjorde vi ikke stort, trasket rundt og tittet på det som var å se i denne byen. Det bar deretter videre til siste stopp på turen vår, nemlig Beijing (og ja dere gjettet riktig, natt-tog var slik vi kom oss ditt.) Beijing er en av de få byene i Kina vi faktisk likte. Det var nok å se på og oppleve :) Vi besøkte Forbidden City, Great Wall (der vi valgte å gå opp, gå hele muren og gå ned igjen.. På 3-4 timer gikk vi nok trapper for en hel måned!) Men det var verdt det! Og vi var rimelig heldige med fint vær. Ellers besøkte vi Yangsho Clothing Market, som vi utrolig men sant faktisk likte! Det var svær bygning med flere etasjer med forskjellige varer, her var det 'barging' for harde livet!

Dagene i Kina gikk mot slutten, og siste kvelden hadde vi en stor og koselig avslutning på turen med hele gjengen. Det var rart å tenke på at dagen etter var igjen på tide å reise av gårde for oss selv til enda et nytt sted, denne gangen var det New Zealand og Auckland som ventet!

I disse dager sitter vi i Australia, grunnet lite tid/tilgang til internett (gratis hvertfall) har det gått litt tregt med oppdateringer, men vi skal prøve å være litt flinkere ;) Bilder kommer også senere!