søndag 9. januar 2011

Cape Town! :)

På onsdagen kjøpte vi todagers pass på City Tour Sightseeing, noe som vi fant ut var utrolig smart! Vi kunne hoppe på og hoppe av hvor vi måtte ønske (selvfølgelig der det var holdeplass da, men dem var det nok av). Onsdagen gikk med til å spasere rundt i "down town", på markeder og litt slikt. Stian fikk kjøpt seg noen solbriller (noe han hadde klart å glemme hjemme....(og som han nå allerede har mistet...)) På kvelden dro vi til Cape Town sitt svar på Aker Brygge, nemmelig Waterfront. Eneste forskjellen er vel at Waterfront er omtrent 10 ganger større ;) Etter å ha kommet oss hjem, og spist litt i nærheten av hotellet møtte vi tre norske, to danske og en engelskmann, som vi joinet og spilte litt kort med i noen timer.

På bildet til venstre ser dere en form for taxi som kjører opp og ned gatene her.. De tuter og hoier for å få folk til å hoppe på.. Det er flust opp av dem for å si det mildt, og bulker har de nok av!

På torsdagen hadde vi håpet å kunne komme oss ut til Robben Island, men turene var fulle gitt... Første ledige på lørdag, men da startet turen vår så ingen tid.. men men, alt med godt mot;) I stedet dro vi til Table Mountain, ingen dårlig erstatning! Det skal være sikkert. Grunnet varmen valgte vi å ta Cable Car opp, istedet for å gå (ca 2-3 times gåtur opp..) Utrolig flott utsikt, og vi var ganske fornøyde med at vi hadde fått kjøpt oss en caps hver tidliggere på dagen.
Videre tok vi bussen til Capms Bay, der vi spiste litt og spaserte på stranden. Vi måtte jo selvfølgelig kjenne på vannet, som var ISKALDT!!!!! (10-14 grader, og når det da er nærmere 40 i luften, kjennes det enda kaldere ut!)

Etter en lang natt, med lite søvn (grunnet personalet over oss hadde forlatt leiligheten med TV'en fullt på) kom vi oss opp til frokost der vi møtte to norske jenter som skal på samme safari tur som oss. (vi møtte forresten et par på torsdagen også, norske de og gitt). Etter å ha snakket med Nicole, som driver Drifters Inn i Cape Town, fant vi ut at turen vår er fullbooket. Det vil si 16 stykker, og alle er norske!! Ikke bare det men tilsammen er det 2 gutter og 14 jenter.. hm... jaja, det blir nok bra. :) Planen for fredagen var egentlig å bare slappe av, noe vi forsovet gjorde, men på en litt annen måte enn først tenkt. Vi trasket og trasket til vi endte opp down town, (prayet en taxi deler av veien da..) I byen trasket vi litt mer, spiste litt og koste oss. Vivi fikk seg faktisk to sommer kjoler, og Stian en shorts.
Etter middag i en utrolig stilig gammeldags vogntog, endte vi opp med å spille domino med to norske jenter på hotellet helt til Dennis (som viste seg å være guiden vår, fra litt utenfor Johannesburg) og Samid (tror det er slik det staves, fra New York) fikk oss alle med ut. Det var utrolig gøy, men det ble en tidlig kveld for oss (i motsetning til de andre, som var ute til rundt 6-7 om morgnen).

På bildet: Stian, Sara og Erik.

Lørdag 8/1, første dagen på  safarien vår! Siden vi ikke skulle møte gruppen før klokken 13.00 valgte vi å sove litt lenger denne morgnen. Vin smaking var første stopp for dagen, utrolig gøy å være med på. Det endte faktisk i at vi kjøpte en rødvin. :) På kvelden gikk turen til Waterfront, der vi spiste middag med hele gruppen. Utrolig koselig, god mat (hvertfall Stian sin...) og god drikke ;) Det var vel stort sett denne dagen, vi spilte litt kort og slappet litt av innimellom og ellers ikke stort annet.

Denne Trucken skal vi reise rundt i
i omtrent 24 dager.. kan bli koselig det ;)

I dag, søndag 9/1, har vi opplevd litt av hvert. Startet dagen med frokost klokken 8.00 og avreise ca klokken 9.00. Vi skulle egentlig gå til fots opp Table Mountain, men på grunn av tåken, ble det til at vi dro til Signal Hill, der vi gikk opp Lions Head istedet. Tur/retur tok omtrent 3 timer, og det var ganske bratt kan man si.. I store partier ble det ren klatring (kjetting i veggen, stigetrinn festet i stein, kun fjell, og tro oss, fjellveggen gikk rett ned!) Vi så ikke stort på toppen pga tåken, men selve turen var jo fin i seg selv :)
På vei til Cape of good hope, stoppet vi i Hout Bay og spiste lunsj på en stilig gjennomført sjømannsrestaurant. Vel fremme ble det tatt litt bilder før turen gikk videre til Cape Point, hvor vi gikk opp til toppen. Igjen utrolig fin utsikt, men det begynner å bli en selvfølge her.. Neste stopp var like ved Simons Town, den delen av Table Mountain National Park der pingvinene bor! Så enda flere bilder ble tatt gitt.

Resten av kvelden gikk til å slappe av, laste inn bilder, spise litt, pakke og blogge litt for dere.. I morgen går turen videre, så blir spennende å komme til et nytt sted! :)

Dere hører fra oss igjen, neste gang vi har tid og internett.. ;)

1. Dere koser dere virkelig! Jøsses å mange nordmenn det er der nede! Skulle tro vi emigrerte eller noe ;)
    Håper dere får en kul safari tur. Pass dere for slanger og edderkopper, og ikke minst rovdyrene! ;)

2. Dette hoertes jo veldig kult ut da! Eh... Pass dere for slanger og edderkopper og banditter...

3. Det blir sikkert knall bra. Kos dere å ikke glem å ta masse bilder. :O

4. Er så utrolig takknemlig for at dere skriver denne bloggen!! Er jo selverklært grønn av misunnelse, men når jeg leser her blir det nesten som om jeg får være med på tur jeg også :-) Og det er perfekt midt i lekser og kjas og mas - dagens desidert beste avbrekk!
    Unner dere denne turen av hele mitt hjerte, og både håper og tror dere får en fantastisk opplevelse.

Vivi: Pass deg så du ikke blir spist av en løve! Hvis jeg var en løve ville jeg sikkert tenkt at du så ut som en passende snack - omtrent som ostepop for løver. Og pass deg så du ikke blir røverbrud :-)

Stian: Pass godt på Vivi!!!!

Dette er faktisk enda en god ting med denne bloggen - jeg slipper (sikkert omtrent som foreldrene deres) å bekymre meg alt for mye :-) Ta vare på hverandre og fortsatt god tur :-p

5. PS: kan jeg få en sånn liten pingvin?