mandag 17. januar 2011

Tut og Kjør... Homp og Sprett...

Da er bilder kommet :) (2/2-11, bedre sent enn aldri..)

Da var det tid for en ny oppdatering, for nå har vi kommet oss til sivilisasjonen igjen ;)

Må nesten skuffe litt... blir nok ikke noen bilder enda, grunnet ørknen ikke har det beste og raskeste nettet..... (Swakopmund) Men det kommer ;)

Mandag 10/1:

Avreise skjedde klokken 08.45 (sånn ca hvertfall, er det en ting vi har lært så er det at tidspunkter i Afrika er de ikke like viktige på som oss hjemme....) Det ble mye kjøring dennee første dagen, men vi fikk da noen stopp på veien. (Hele tre stykker..må jo ha litt mat og se litt på utsikten.) Lunsjen ble take away i trucken, to kyllingburgere med pommes frites til 30 Rand (Sør Afrikansk valutta). Det sto små på menyen, men det må nok ha vært en skrivefeil... Destinasjonen vår var Peters Camp, der vi skulle slå opp leir for første gang. Teltene våre er overdimensjonert store i forhold til at vi er to stykker som sover der, vi klager ikke for å si det sånn!! Men det endte opp med at vi sov ute under åpen himmel, sammen med Dennis og Maren. Utrolig flott himmel!!! Men det var faktisk litt kaldt på natten. lettere kjølig er vel kanskje riktig ord å bruke.. tja.. som en mild norsk sommerkveld ;)

Tirsdag 11/1:

Det å våkne av seg selv under åpen himmel var veldig deilig! Må nok innrømme at det ikke ble mye søvn på det harde underlaget, men men. vi sto opp klokken 06.00 og pakket ned campen før frokost. Deretter bar turen videre mot Namibia. Etter en stund ankom vi grensen hvor ting er litt mer tungvindt enn hva vi er vandt med hjemme. Vi måtte først "sjekke ut" av Sør Afrika, for så å  "sjekke inn" i Namibia. En del papirarbeid for å si det mildt.. men vi kom oss da inn til Namibia tilslutt. (måtte bare gjemme alle kameraer slik at de ikke skulle ta de fra oss.) Kjøretueren etter grensen var ikke så lang, en halvtimes tid omtrent til vi kom til Felix Unite River Adventure. Vi fikk litt tid til å spise, bade i bassenget der, dusje og slappe av før vi skulle avgårde på en todagers kanotur på Orange River.

Vi satte igang på en 15 km lang dagsetappe, før vi ankom vårt sovested for natten litt før 18.00, som ikke var annet enn en sandbunker midt i elven.. Utrolig stilig å bare gå i land der hvor det passet oss. Dennis, Steve (Wonder) og Sylvester (Stallone) (de to sistenevnte guider for kanodelen, utrolig morsomme fyrer) lagde spagetti alla Orange River... det vil da si, å spise med selvlagde spisepinner! Det var ikke mye lett, men hva kan man gjøre når bestikket fortsatt ligger i trucken.. Godt var det så absolutt. :) Etter litt hygge rundt bålet la vi oss i soveposene, rett på sanden, under åpen himmel, sammen med skorpionene ;)

PS: Vi støttet på en liten en da vi tidligere hadde en liten grunnstøtning med en steinrøys i elven.

Onsdag 12/1:

Vi våknet opp med sand, sand, og litt mer sand både her og der.. men nattesøvnen var bedre enn forrige natt :) Opp klokken 05.30/06.00 skulle vi uansett, og dro av gårde etter litt mat og pakking i kanoene. Vannet hadde steget litt, men ikke like mye som fryktet. Etappen for dagen var på 20 km omtrent, men diverse hindringer på veien... Må si at vi er mektig imponerte over oss selv og de andre at det var så lite kaos som det ble grunnet virvellvinder og sterke strømmer. Det var faktisk kun en kano som veltet, og det var jo selvfølgelig Heidi og Dennis (altså Driftsers Guiden vår). Faktisk kun en sandal som ble borte, til tross for at kanoen så godt som sank, og Dennis har dermed ikke sko. ;P
Vi var faktisk nær ved å velte selv, men grunnet våre fantastiske kanoferdigheter endte det kun med omtrent 30-40 liter vann i kanoen vår!! hm.. jaja vi fikk da tømt kanoen med vår fantastiske selvlagde øse ;D No harm done!

Vi var tilbake fra turen ca i ett tiden, resten av dagen hadde vi til å gjøre hva enn vi ønsket!! og Dennis som hadde sagt at all luksus var ferdig da vi forlot Cape Town.. Kan ikke si oss enige i det! Vi badet, leste, dusjet og slappet fulstendig av. Katrine, Kine og oss valgte igjen å sove ute, til tross for at vi nettopp hadde fanget en skorpion, som viste seg at var den største og dødligste i verden!

Torsdag 13/1:

Igjen var det opp 06.00, dette er noe vi begynner å bli rimelig vandt med. Denne dagen gikk med til å sitte i trucken, hvertfall store deler av den. Kjøretiden var totalt 12 timer!! Å kjøre gjennom ørknen byr på problemer for både truck og mennesker.. En liten overopphetning for oss alle. Ett av våre få stopp på veien var Fish River Canyon (nest størst i 2010, ifølge guiden). Tilslutt ankom vi Drifters Desert Farm, midt i Namibias ørken, der vi skulle tilbringe tre netter. Etter å ha slått opp telt og spist litt middag, var det rett i posen. For første gang på turen valgte vi å sove i telt.

Fredag 14/1:

Opp igjen klokken 06.00 og avgårde 07.00 (var planen, men neida.. ble visst 07.45 istedet...)
Dagen startet med en gåtur til Music Mountain, omtrent halvannen time (men i ørkenen virker det ganske mye lenger...) Navnet kommer av at når man kaster stein på det lager det forskjellige toner. Da vi kom tilbake lagde Dennis brunsj med egg og bacon til oss :) Deretter hadde vi fri, kun lunsj klokken 15, med hjemmelaget ølbrød og tomatsuppepulverbrød. Neste aktivitet på dagsplanen var kveldstur med åpen truck for å se på dyr. Stian valgte å bli hjemme grunnet magetrøbbel, men Vivi så mange forskjellige dyr :) Tja det var vel det denne dagen..

Lørdag 15/1:

Opp klokken 04.00!! Avgårde 04.30. Turen bar til Sossusvlei, med en liten stopp på veien grunnet tekniske problemer.. Stian og Dennis lekte hobbymekanikere og klarte å fikse lekasjen i bremsesystemet (forhåpentligvis så holder det, må jo innrømme at det er ganske essensiell ting å ha i orden.) Vi kom oss vel frem til Sanddynene, der Stian igjen valgte å bli i trucken, mens Vivi og de andre vandret rundt i sanden, klatret litt topper og slikt... Etter ca en tre timers tur ble vi hentet og kjørt tilbake til trucken der vi spiste lunsj før vi satte nesa for Sesriem Canyon, hvor vi hadde en liten gåtur.

Vi kom tilbake til campen rundt 16/17 tiden, Stian gikk og la seg, og der ble han til dagen etter.. Mens Vivi prøvde så godt hun kunne å være sosial, da hører jo kortspill med (eller hva Torun). ;) Rundt midnatt hoppet også Vivi til køys, klar for neste dag.

Søndag 16/1:

Opp og hopp, pakke ned leiren og avreise innen klokken 07.00, og til vår alles store overraskelse dro vi på slaget 7. Denne dagen hadde vi en strekning på 600 km foran oss til Swakopmund. Med noen få stopp på veien for å se litt utsikt, og ta litt bilder. Vi stoppet også i Solitaire, hvor det sies at Moose (bakeren) lager verdens beste eplekake, som da måtte prøves. Den var jo forsovet god ifølge Stian, men kanskje ikke verdens beste...

En typisk lusnj.. Dette er i Solitaire :)

Omtrent klokken 16.00 kom vi frem til Drifters Inn Swakopmund, der vi måtte tømme hele trucken. (en liten strek i regningen.. men men..) Vi spiste middag på kvelden, der vi spiste Springbok (som vi har sett en del av ute i ørkenen) Vi fikk beskjed om at hvis det er et sted man skal spise det, så er det Namibia, da kan man jo ikke gjøre annet enn å prøve da ;) Det var vanvittig godt!

På veien stoppet vi på Tropic of Capricorn.. Her ser dere bilde av hele gjengen (bortsett fra Dennis, guiden vår som er fotograf..)

PS: Reparasjonen på bremsesystemet har faktisk holdt helt til Swakopmund!! Meget imponerte! (kjørt ca 100-120 mil)

Nå rekker vi ikke skrive mer, for nå venter fallskjermhopping ;) Kommer tilbake neste gang vi får tid og internett  ;D Have it so good so long!