onsdag 2. februar 2011

Litt etterlengtet spenning ;)

Da var det endelig tid til å blogge litt igjen. En ting som er sikkert og visst er at Vivi ønsker seg ny linse til kameraet sitt!!!!

Tirsdag 18/1

Sen avgang denne dagen, skulle ikke dra før i ni tiden. (men grunnet tyveri kvelden før ble vi litt forsinket , men ikke så ille som fryktet.) Dagens ettappe var på ca 350 km, siste destinasjon Spitzkoppe. Vi stoppet innom Cape Cross på veien, som er kjent for alle selene som holder til der. Og for å si det mildt, det fløyt over av dem!  (80’ - 250 000 som bor der fast, verdt å si at hannene stikker av etter parring hvert år)

Første gang på turen vi virkelig har fått innblikk i desperate barn som bor i noen skjul lignende greier, og prøver å selge det de har laget langs veien der vi kjørte inn mot campen..
Da vi kom frem satte vi opp teltene, og slappet litt av etterpå. Etter en ganske overskyet dag, begynte det å regne på kvelden. Ikke veldig fornøyd med det (særlig ikke hvis vi hadde visst at det være skulle fortsette så lenge so m det gjorde….) Kvelden gikk med til å hjelpe til med maten (Oryx), mens Stian sov :)

Onsdag 19/1

Opp igjen, ned med telt, og inn i trucken klare for enda en kjøre etappe. (Kun rundt 200 km denne dagen) Da vi kom frem til Brandenberg, slo vi opp campen og reiste avgårde for å se på ”The White Lady” (som sies å være ca 5000 år gammel). Altså vi dro for å se på ’Bushman paintings’ i fjellveggen. Det var jo forsovet en fin tur, men kan ikke si at det levde opp til forventningene.. men men, det var i det miste overskyet på turen (og bittelitt sol) og ikke regn ;)

Etter spagetti alla Dennis til middag, kom noen lokale å danset og sang for oss.. Endelig fikk vi se litt av kulturen til de lokale!! Utrolig gøy :)

Torsdag 20/1

Planen var å komme oss av gårde klokken 08.00, men utrolig men sant kom vi oss av gårde en halvtime før tiden! På vei til Etosha, stoppet vi for å handle inn litt mat. Vi klarte jo selvfølgelig å gjøre den tabben at vi ventet ute, i stedet for inne i butikken da vi var ferdig… Nok av folk som ville selge oss noe, og barn som var klare for å plukke opp hva som helst av matrester i søppelbøttene.. Cathrine kastet isen sin, og det tok ikke lange tiden før en av gutta plukket den opp så fornøyd! Han delte hvertfall med de andre barna da (ikke det at han hadde mye valg).

Vi dro videre og ankom Etosha National Park (omtrent 25000km2 stor og 1/3 er Salt Pan (inntørket insjø), hvor vi skulle tilbringe natten. Et lite stykke inn i parken, setter trucken seg fast i gjørma. Der står vi i tre timer.. Ikke nok med det, men vi får beskjed om at vi for all del ikke må gå noe sted alene. Vi måtte holde oss sammen og holde utkikk etter løver, elefanter etc. hm… Heldigvis kom det ingen dyr og spiste oss opp, ikke regnet det heller, solen tittet faktisk litt innom iløpet av tiden vi sto der J Da vi endelig fikk hjelp til å dra trucken opp av gjørma, fikk vi vite at den veien egentlig var stengt, og at noen turister hadde tatt vekk steinene som sperret.. (Veldig smarte turister!!!)

Da vi tilslutt kom oss til campen,Okaukuejo, som var veldig fin. Hadde til og med sitt eget vannhull (ikke det at vi så noen dyr der, takket være all regnet!!). Vi skulle egentlig på Game drive da vi kom frem, men grunnet teknioske problemer på veien rakk vi ikke det! I stedet dusjet vi og slappet av, og tilslutt sovnet til løvebrøl omtrent 100m fra teltet.. Helt fantastisk!

Fresdag 21/1

Etter en god stund leting etter ’frokostblandings boksene’ våre, kom vi oss endelig av gårde! Dere skjønner noen Black Back Jacal hadde vært på tokt i løpet av natten og rappet med seg tre bokser, to med frokostblanding og en full av sukker! (Stian fant en, den eneste de ikke ville ha var den med med nøtteblanding,tørket frukt og rosiner, altså den sunneste..)

Dagens etappe var egentlig kun en stor game drive, neste stopp lå bare 150 km unna hadde vi kjørt direkte. Det startet lovende, kun 500 m utenfor campen møtte vi tre løvinner som krysset veien rett foran oss. (Første av Big 5 vi så.. Det er jo alltids moro å se løver!!)

Videre så vi Impalaer,Gnu, Giraff, Zebra, Springbok, Oryx, Bat-Eared Fox, en haug med fugler, og litt flere løver før vi møtte på vår første elefant. Dette ble et meget interresant møte for å si det mildt.. Da vi først fikk øye på den var den langt unna (faktisk utrolig at Heidi i det hele tatt så den.) Vi satt og ventet tolmodig mens elefanten kom sakte men sikkert nærmere. Vi sto side om side med en annen truck, og så derfor ikke like bra da elefanten sto på siden av veien og spiste. Dennis kjørte litt fremover for at vi skulle få litt bedre bilder. (Siden det så ut som elefanten var på vei tilbake og ikke skulle krysse veien likevel). Noe som absolutt ikke skjedde! Elefanten går rett mot oss, stopper foran trucken, begynner å flappe ører og slenge med hodet! Lørftet snabelen, så virkelig ut som den skulle til å knuse førerhuset, men var heldigvis bare en trussel.. Dennis ventet litt, og deretter rygget for harde livet!! (Noe den andre trucken også gjorde..) Etter dette intense øyeblikket ventet vi til elefanten hadde forsvunnet. (Den sto en stund å spiste i veien bare på trass, det er vi sikkre på…) Videre på veien så vi ikke stort mer, en del av de samme dyrene vi ser daglig her (Impala, Giraff, Zebra osv..)

Endelig fremme i campen, Namutoni, dro vi for å spise på restauranten der. Noe som viste seg å være fryktelig ’waist of time and money’. Det er den værste restauranten vi noen gang har vært på!! Ikke ett smil på de som jobbet der, dårlig service, ikke fikk vi kjøttet (Kudu) slik vi hadde bestilt, siste sausen kom etter at alle var ferdig.. vi kan ramse opp mer, men dere skjønner poenget! Til og med Dennis tipset ikke! (Og det sier litt, i en tipse kultur det er her..) Hele gjengen var vel ganske irriterte da vi la oss…

Lørdag 22/1

Ny dag, nye muligheter.. Opp og av gåde rundt 07.00, dagens etappe omtrent 600km. Med kun et handle stopp kom vi oss frem til Ngepi, stedet for natten. Ved første øyekast så det helt forferdelig ut.. Men det tok ikke lang tid før vi oppdaget at det slett ikke var ille der. Faktisk utrolig koselig! :) Ble en rolig kveld denne dagen med middag og noen pils i baren.

Det var det vi fikk lagt ut nå.. resten av Afrika kommer om ikke lenge ;)