lørdag 5. februar 2011

Scouting for the Big 5..

Da har vi fått somlet oss til å skrive siste del av Afrika turen vår, so here it goes ;)

Søndag 23/1:

Opp og raskt av gårde… Noe som var lettere sagt enn gjort!! Skulle betale ”bar regningen” (De fleste stedene vi var oppererte med at når man tok en cola,øl eller noe skrev man seg opp på listen og betalte siste dagen) Det tok en EVIGHET å betale.. Skulle betale med kort, det var et dumt valg! Han gikk rundt med kortet vårt i en evighet.. Sto og ventet hvertfall tre kvarter før noe skjedde. Men men vi fikk da betalt til slutt, og kom oss endelig av gårde!

Utrolig stilige toaletter i Ngepi, her er det delt gutte og jente toalett. Jentene fikk fliser, rosa teppe og dolokktrekk, mens hos gutta var det betong og setet var boltet fast og med hengelås for at det ikke skulle gå ann å ta det ned.. Morsom ting å gjøre midt i savannen. (Alle doene var forskjellige, en annen morsom var 'The toilet of Eden')

Etter en halvannen times kjøretur kom vi til grensen. Samme rutine som tidliggere, vekk med alt som heter kamera og tekniske greier. Vi ”sjekket ut” i Namibia og ”inn” i Botswana. Maun het stedet der vi skulle handle og ta ut penger (noe vi ikke fikk gjort, siden de hadde skrudd av all strøm i byen). Så etter mye rot kom vi oss endelig av gårde til campen, et utrolig koselig sted! Kvelden gikk med til å slå leir og slappe av.

Mandag 24/1:

Planen for dagen var å kjøre til Okavanga Delta der noen lokale skulle dytte oss av gårde på noen kano-lignende-båter kaldt mokoro, utrolig stilig. Eneste kjedelige var at vi hadde begge mageproblemer, og da være med på en sånn tur ville nok ikke vært det smarteste, så vi ble med tilbake igjen sammen med Maren og Ida (Lene og Mari ble også igjen, men de var allerede i leiren). På veien tilbake fant vi en skildpadde, liten og søt, som vi døpte Frank. Grunnet missforståelser ble det ikke lunsj på oss og middag var ikke før rundt halv ni. (Til gjengjeld var middagen VANVITTIG god!) Hele dagen gikk med til å slappe fullstendig av, bare lese, sove og kose oss. Merket vi trengte en slik dag for oss selv. =)

Tirsdag 25/1:

Endelig en dag vi kan sove litt lenger!  Vivi våkner 05.50, hm.. lå og vred seg en times tid før hun tilslutt sto opp, Stian ikke langt etter. Formidagen gikk med til å slappe max av! Bare kosete oss, leste og sov. Fantastisk deilig! De andre kom tilbake rundt klokken 14 (litt senere enn de egentlig skulle, men det var jo ingen bombe..) Da var det å pakke over sakene og komme oss av gårde mot Nata, vår destinasjon. Vi kom litt sent av gårde og Dennis hadde kommet med forslaget om at vi skulle ha ’own expence dinner’ også denne dagen mot at han sponset hver av oss med 50P (Pula). Menneskene   var koselig og maten var god. Litt problemer med å finne tilbake til teltene i mørket, men vi klarte da det også tilslutt =)

Onsdag 26/1:

Frokost klokken 06.00 denne gangen grunnet vi skulle komme oss tidlig av gårde.. (Som da selvfølgelig ikke skjedde.) Denne gangen fordi Dennis ikke hørte på råd fra for eksempel Stian, og dermed kjørte seg fast i sanden max 50m fra der vi sov…. Og i stedet høre på flere av forslagene som ble gitt, begynte han å grave ved begge bakhjulene! Som selvfølgelig bare gjorde ting verre!! Stian var ikke den eneste som var ganske irritert akkurat da. Men men etter 2 ½ time kom vi oss endelig løs. (Skal sies at det var 2 ½ time vi kunne unngått!!) Det skal sies at det var Stian sin ide som fikk oss løs også ;P jaja.. Dagens etappe var totalt på omtrent 480km.

På vei til Victoria Falls stoppet vi i Kasane der vi hadde en ’open gamedrive’ i Chobe National Park. Dette viste seg at ble den beste gamedriven så langt. Vi fikk se en flodhest på nærthold, elefant som gikk rett forbi oss igjen, krokodille og en del andre dyr. =) Etterpå møtte vi Dennis i byen for å handle inn til de fire dagene i Zimbabwe.  Etter å ha ”sjekket ut” av Botswana, og inn i Zimbabwe og kommet oss til Drifters Inn Vic Falls. Der fikk vi middag og en lokal gruppe sang og danset for oss før det! Utrolig gøy å se på!

Torsdag 27/1:

Vi sto opp for å se på video om de forskjellige aktivitetene vi kunne gjøre denne dagen, det endte med at vi ikke gjorde noe som helst! (Greit å spare litt penger innimellom her også.. Ikke var det spesielt fint vær heller, regn og overskyet om hverandre). Tok i stedet en tur inn til ”byen”. På kvelden dro vi til en restaurant som heeter ’The Boma’, der var det koldtbord, spise så mye man bare orket, dansing, også spilte vi litt trommer.. Morsom opplevelse =)

Fredag 28/1:

Torsdag morgen leverte vi klær til vasking (greit å vaske når man har mulighet tenkte vi..). Vi skulle egentlig fått det tilbake i går, men da var det ikke tørt. Det var det heller ikke da vi skulle hente det denne morgnen!! Jaja en truck full av klissvåte klær som hang rundt omkring, så ut som et tørkestativ på hjul! God lukt var det heller ikke… Men alt til side, det var på tide å dra for å se på Victoria Falls. En halvtimes gåtur senere, gikk vi inn i for å se denne fantastiske fossen. Det er jo ikke noe å si på, den er jo flott, men hadde nok vært enda bedre om det hadde vært sol denne dagen og ikke overskyet/regn. Uansett så ble det bra.=)

Vi møtte trucken i byen ti over halv elleve, da vi satte av gårde til neste destinasjon: Hwange. (Ca 180 km fra Vic Falls.) Dette stedet er blant de fineste vi har vært, og da vi fikk muligheten til å oppgradere for 20 USD per person gjorde vi det. Bare det å oppleve å bo i en slik hytte var utrolig gøy. Hyttene var plassert på høye påler, og hadde derfor god utsikt over vannhullet (eneste kjedelige var at det ikke kom noen dyr pga dårlig vær..). Da vi kom til stedet dro vi på en gamedrive, ca tre timer kjøre rundt i reggnvær uten å se noe særlig dyr var ikke det vi hadde mest lyst til.. men men, noe må man jo bruke tiden på.

Kvelden gikk med til å spise middag og kose oss rundt bålet og spille litt Domino =)

Lørdag 29/1:

Vi fikk faktisk pannekaker til frokost denne dagen, noe som var veldig godt, men tok veldig lang tid… Tilslutt kom vi oss enedelig av gårde mot Bulawayo, Zimbabwes nest største by, hvor vi bare kjørte igjennom og videre til Matobo der vi skulle slå leir. På vei inn til selve campen klarte Dennis å ”sette seg fast” igjen. Men denne gangen var han smart nok til å ikke gjøre situasjonen verre enn den var, og vi kom oss løs på få minutter =)
Siril sitt bilde :)

Etter en rask lunsj dro vi ut på en ny gamedrive, denne gangen for å tracke neshorn =) Guiden vår, Ian, var utrolig flink og har blitt kåret til verdens beste innenfor sitt felt. Poenget med turen var å komme nærmest mulig neshorn til fots. Det endte med at vi tilslutt sto 15m unna en av de eldste i parken. På veien tilbake stoppet vi for å se på solnedgangen på ”fjellet” rett ved campen.
Etter middag tok det ikke lang tid før vi tok kvelden.

Søndag 30/1:

Opp klokken 05.00 for å gå opp til samme ”fjell” som gårsdagen og se på soloppgangen. Deretter var det nedpakking av leir og kjøre av gårde videre mot Machete. En lang dag i trucken igjen.. Vi krysset grensen tilbake til Sør Afrika. Turens siste camp var veldig enkel og grei (dessverre ikke muligheter til å lade forskjellige ting, men det er jo ikke krise). Vi satte i gang med middagen ganske raskt. Sara og jeg lagde hjemmelaget hamburgere, mens de andre fikset tilbehør etc. Det ble faktisk utrolig godt =) Vi satt oppe en liten stund før vi la oss ”under åpen himmel” (skal sies at det faktisk var under tak, men pga skorpioner valgte vi å ligge på oppøyningen og ikke på sanden).

Mandag 31/1:

Turens siste dag! Opp og av gårde, klare for en lang dag i trucken. (heldigvis var de aller fleste klærene tørre, men lukten av råttne klær hang fortsatt igjen dessverre.) Det skjedde ikke noe spesiellt interresant på turen, bortsett fra at vi stoppet i Polokwane og spiste på Nandos, og kjørte igjennom hovedstaden Pretoria. Da vi kom frem til Drifters Inn Johannesburg, tok vi farvel med Maren og Ida (som skulle ta fly samme dag) og Sara og Erik (som skulle bo et annet sted).

Resten av oss ble med ut å spise på kvelden med Dennis og noen kamerater av han. Helt vanvittig god Pizza!! =) Vi tok kvelden ikke alt for sent sammen med Isabel, rundt midnatt, mens resten av gjengen holdt det gående til 6 om morgnen. Litt slitne da de møtte oss for å si hade. (må ærlig innrømme at vi er meget imponert at de i det hele tatt klarte det! )

Synd å si det, men vi så kun 3 av Big 5... men vi så alle Ugly 5 og alle Small 5 ;)