torsdag 17. februar 2011

'Party Central'

Da var det på tide å skrive litt igjen.. Denne gangen med bilder både her og på de andre innleggene ;) Legger også ut bilder på flickr så ofte Vivi har mulighet: http://www.flickr.com/photos/vivimarie/
Må innrømme at jeg ligger langt etter der, men det legges jo ut flere bilder og da ;) Jaja.. nok om det..

Det har skjedd mye siden sist! Som vi har nevnt tidligere bestemte vi oss for å ta bussen ned til Phuket for å møte André. Bussturen var mildt sagt annerledes enn vi hadde trodd!! I stedet for 12-15 timer i en buss med AC som vi ble fortalt, ble det 19 timer totalt, der de tre siste var i en mini van uten særlig luft.. Vi ble kastet av bussen i hytt og pine, først for en times matpause (en time da gitt..) og etter noen andre små stopp ble vi kastet av klokken 06.00 for å ”bytte buss” ble vi fortalt. Det skal sies at de som kjørte bussen og var ”in charge” ikke kunne engelsk, så vi gjettet oss til det meste.. Vi måtte vente i ca 2 timer før en mini van kom for å plukke oss opp og frakte oss de resterende (over) tre timene inn til Phuket (med enda flere små stopp som vi ikke vet hvorfor og som ikke ble så korte….) Men men vi kom oss da til Phuket til slutt!!

Selvfølgelig ble vi sluppet av utenfor et reisebyrå, som absolutt ville at vi skulle betale 100 B per person for å kjøre oss til Patong.. Noe vi hadde lest at det var bare tull! Som dere kanskje har skjønt er vi noen stae nordmenn og valgte å traske til busstasjonen for å se hvor den var (som senere viste seg å være den vi ikke skulle til) før vi dro til den offisielle TAT kontoret (offisielle turist informasjonen). Der vi fikk kart og fant ut at vi skulle til den lokale busstasjonen;) Vi gikk som svette nordmenn i varmen, lite ”pitstopp” med mat, før vi kom oss til busstasjonen og hoppet på en meget interessant buss mot Patong. Det var moro å oppleve, og vi møtte et eldre britisk par som var mer enn villige til å hjelpe oss med hvordan ting fungerte. Etter å ha gått hakket for langt og tilbake fant vi et sted å sove, og bestemte oss for rett og slett å være der resten av dagene også. En vanvittig hyggelig fyr som drev stedet (fikk frisk frukt gratis på døren de første dagene). Sonthaya, som han heter, viste seg å være veldig nyttig da vi skulle reise tilbake til Bangkok..

Det er ikke stort å si om selve oppholdet i Phuket.. Det ble litt mer festing enn planlagt (og enn det vi egentlig orker, men siden det kun var noen få dager så gikk det meget bra). OG det skal sies at vi feiret Vivi oppi alt dette!! Dagene gikk mye til å slappe av, to dager på stranden (der Stian ble litt for rød på leggen, og Vivi litt på midten av ryggen), traske rundt på markeder, og hygge oss med André, Marius, og Bobby på kvelden.

Det er en del interessante konsepter i Phuket.. Der du for eksempel har ”Singel Bar” og ”Couple Bar”. Vi som et par er trygge uansett, men er du singel og går på singel bar… Ja da kan du forvente en søt liten Thai jente komme krypende opp til deg og kose med deg hele kvelden, ja bli med deg hjem tilslutt også om begge er ”up for it”. Forresten, vi fikk et fast sted til en viss grad, ”Black Rose” hosted by Pierre. Utrolig hyggelig, fikk til og med gratis Champagne på bursdagen til Vivi!

Nest siste kvelden vår her satt vi på en bar sammen med André, skulle egentlig bare ta en pils til før vi dro hjem.. Slik ble det ikke… Plutselig sto det en jente foran Vivi, hun skjønte ikke stort før jenta begynte å prate.. Vivi spretter opp og gir henne en klem! Det er nemmelig Ida fra turen i Afrika. Både Stian og Vivi litt i sjokk over at hun faktisk fant oss tilfeldig på en bar i den ”hotteste” og mest folkerike bar gaten i Phuket. (Det skal sies at med nærmere ettertanke var det ikke overraskende at de hadde havnet akkurat her, vi har tross alt lest bloggen deres) ;)  Vi synes jo dette var utrolig moro og ble dermed ute litt lenger enn planlagt…! ”Fylla praten” endte i middagsplaner dagen etter.. Noe vi opprettholdt, klokka ni kvelden etter =) Utrolig hyggelig!

Dagen etter var det tid for oss til å dra tilbake til Bangkok. Vi skulle bli hentet klokken 13.00, klokken 13.15 ringte Sonthaya til selskapet.. Det var visst ikke før klokken 15.00.. Jaja da fikk vi i hvert fall spist litt før vi dro av gårde.. Klokken ble både kvart over tre, halv fire, kvart på fire, og ti over fire før vi ble plukket opp av en bil.. (Skal sies at vi, eller rettere sagt Sonthaya ringte flere ganger uten svar, og da vi fikk vite både 5 og 20 min om hverandre…) Jaja, tilslutt ble vi plukket opp og sluppet av på busstasjonen i Phuket.. Utrolig men sant vi skulle ta en ordentlig buss hele veien.. utrolig fanzy! Så må vi jo nevne at denne fanzy bussen gikk i stykker kun etter omtrent to timer!! Jaja, ut igjen, vente til en ny buss kom, omtrent halvannen time etterpå, ikke like fanzy og luktet virkelig ikke godt!! Men men vi kom oss videre.. Resten av turen gikk faktisk veldig greit! Vi kom oss til Bangkok ikke for sent til tross for vanskeligheter =) Vi fikk oss et sted å sove for natten før vi satte av gårde mot den kinesiske ambassaden.. Og ja, vi fikk tilbake riktige pass, med visum!! Takk og lov!

Det skal sies at vi har vært veldige flinke her nede, hvis man ser bort i fra noen túk-túk’er, og to taxi’er har vi kun gått, tatt metro eller den lokale bussen rundt. Vi er ganske stolte av oss selv skjønner dere!  Denne siste dagen i Bangkok gikk med til å hente pass, klage litt hos reise byrået vi brukte (noe som ikke gikk siden hun vi hadde hatt ikke var på jobb…), prøve klærne vi får sydd og slappet av =) (Vi har kanskje ikke skrevet det før men Stian har bestilt seg to dresser, og tilslutt fire skjorter, og Vivi en dress, en ekstra dress bukse, to bluser og to kjoler. Alt dette til omtrent 5000 norske kroner, ikke dårlig eller hva. La oss bare håpe det blir bra til slutt!).

Det var det for denne gang! Prøver å få lagt ut bilder så fort vi har tid og mulighet ;)